Iránytű

Anya, olvass!

Rohanó, digitalizált világunkban egyre többet hallani az olvasás fontosságáról. Olvassunk minél többet a gyerekünknek, minden este meséljünk, neveljük úgy, hogy az olvasás örömet okozzon neki. De miért, mikor, mit és hogyan olvassunk? Ebben a cikkben igyekszünk ezekre a kérdésekre válaszolni.  

Először is, tedd fel magadnak a kérdést és válaszolj őszintén: 

TE olvasol? (Mármint magadnak, a saját örömödre.) 

woman-945427_1920

A: „Nem… nincs időm rá a gyerek mellett. Este úgy zuhanok be az ágyba, és azonnal elalszom. Nappal pedig, amikor alszik, igyekszem elvégezni a házimunkát, így sosem tudok leülni olvasni. Ha mégis akad egy kis idő, akkor inkább a telefonomat nyomkodom, és a közösségi oldalakat böngészem. Pedig régen faltam a könyveket.” 

B: „Igen! Néha úgy érzem, hogy ráér még pár órát az a mosás vagy takarítás. Amíg a kicsi alszik, igenis leülök egy kávéval, és olvasok valamit. Kikapcsolt, megnyugtat és felfrissít. Mintha tiszta lappal folytatnám utána a napot…” 

Nehéz ezt kimondani egy 22 hónapos gyerek anyjaként, de hidd el, mindig te döntesz. Ezt nekem is nap mint nap tudatosítanom kell magamban, mert hajlamos vagyok elfelejteni. Te döntöd el, hogy mi a fontosabb, a vasalt ruha, vagy hogy ma is olvastál kicsit. Ha rendszeres olvasó vagy, akkor pontosan tudod, hogy mit ad neked ez a tevékenység. Elvonulhatsz valahova, egy másik világba, ahol csak te vagy és a képzeleted. Ha csak fél óra az egész, a lelked akkor is hálás lesz neked egész nap. És ezt a gyereked is érezni fogja rajtad. Azt sem szabad elfelejtened, hogy te vagy a minta számára, téged követ, másol. A példamutatás pedig ezerszer hatékonyabb, mint az “üljleésolvasskislányom”. 

Miért olvassunk a gyerekünknek?

Nálunk az olvasás a napi rutin része. Dorka imádja a könyveket, van saját kis „könyvtára” (egy doboz), és mindig ő választja ki, mit olvassak neki. Hozza a könyvet, beül az ölembe, és akár 20-30 percig is figyel már az olvasottakra. A közös olvasásnak számos előnye és pozitív hatása van, nézzük, mik ezek (kizárólag saját tapasztalat alapján): 

Közösen eltöltött idő: az első és legfontosabb pozitívum, hogy az olvasáshoz ketten kelletek. A főzőcskézés a játékkonyhában vagy a dömper tologatás bizony megy egyedül is, az olvasás viszont közösen eltöltött idő. És ezt semmi nem pótolhatja. 

baby-2598005_1920

Koncentráció, figyelem: az olvasás tulajdonképpen tréning, ami nagyban fejleszti a picik koncentrációját. Először csak pár percre köti le majd a könyv, aztán egyre érdeklődőbb lesz, és lassan eljuttok a hosszabb mesékig, versekig is. Ezt a készséget később más tevékenységek során is kamatoztathatja majd. 

Fantázia: nem mintha a gyerekek nem rendelkeznének élénk fantáziával, de az olvasás még inkább fejleszti azt. Csak egy példa: A Brémai muzsikosokat olvasgattuk, nézegettük Dórival. Egyszer csak felpattant, és a fürdőszobából elkezdte kihordani a gumi állatkákat, amikkel fürdés közben szokott játszani, és megpróbálta egymásra rakosgatni őket. Azóta ez is egy játék nálunk. “Csinálunk Brémai muzsikosokat?” És már hozza is őket. 🙂  

Okosabb lesz a gyerek: legalább is számos kutatás ezt állítja. Megmondom őszintén, ez az a pozitívum, ami a legkevésbé érdekel az egészben. Lehet, hogy tényleg okosabb lesz. Na és? Inkább boldogabb legyen, épüljön a lelke, színesedjen a fantáziája, tudja megélni teljes szívvel a jót és a rosszat is.  

Mit olvassunk?

0-1 éves korig:

Meséljünk fejből a kicsinek! Az édesanya közelsége és hangja az egyik legjobb altató ebben a korban. Ha már képek után is érdeklődik a baba, érdemes beszerezni néhány lapozót. Első körben például Babageometria könyveket, a fekete-fehér kontrasztra és geometriai formákra már a pár hónapos picik is felfigyelnek – nálunk is bevált. A pancsolókönyv szintén jó választás, ha már szépen ül a kádban a baba, nyugodtan a kezébe adhatjuk. 

learning-422692_1920

1-2 éves korig:

Ebben a korban már hatalmas a választék a különböző képes lapozók között. A picik ilyenkor még főleg a képre koncentrálnak, érdemes nekik először elmondani, mit látnak, elég, ha a szöveggel csak később ismertetjük meg őket. Az 1-2 éves gyerek – habár a rímet még nem érti – fogékonyabb a versekre, mondókákra, mint a mesékre. A ritmusra, hangsúlyra azonnal felfigyelnek a picik. A Ringató és Kerekítő könyvek például tökéletesen megfelelnek ennek a korosztálynak. Habár nálunk nem épp kedvenc, de meg kell említeni Bartos Erika Bogyó és Babóca sorozatát, ami nem hiába oly népszerű. Nagyszerűsége valószínűleg egyszerűségében rejlik, a kedves, színes rajzok és a rövid történetek már a legkisebbeket is lekötik. Két éves kor tájékán már böngészőkkel is próbálkozhatunk. 

narrative-794978_1920

2-3 éves korig:

Jöhetnek a mesék! 🙂 De még csak módjával persze, az egyszerűbbek, rövidebbek. Például a már említett Bogyó és Babóca is megfelel ennek a korosztálynak. De ha mást szeretnénk, érdemes kipróbálni esetleg Vlagyimir Szutyejev meséit is, a picik imádják a történeteit. A mondókákat, verseket továbbra sem szabad hanyagolni, hiszen ennél a korosztálynál még mindig a zeneiség, a ritmus dominál. 

(Folytatás következik… 3 éves kortól)

Az olvasás felfedezés, minden gyerek élvezi, ha a korosztályának megfelelő könyvvel próbálkozunk. De vigyázzatok: Az olvasás egyéniséget okozhat, és súlyosan megnöveli a fantázia kockázatát! 😉  

Képek forrása: http://www.pixabay.com

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s